סטודיו לעיצוב מוצר תעשייתי מרעיון למוצר
סטודיו לעיצוב תעשייתי (1995)
סטודיו לעיצוב מוצר תעשייתי מרעיון למוצר
סטודיו לעיצוב תעשייתי (1995)

מה זה עיצוב תעשייתי

לחצו לתוכן המאמר

שתפו

עיצוב תעשייתי עיצוב מוצר

מהו עיצוב תעשייתי?

עיצוב תעשייתי הוא התהליך שבו נהגה ומתוכנן לפרטיו עיצובו של מוצר חדש או עיצובו מחדש של מוצר ישן, שאמורים להיות מיוצרים בשיטות של ייצור המוני. לפי הגדרת אגודת המעצבים התעשייתיים האמריקאית, עיצוב תעשייתי הוא "העיסוק המקצועי בעיצוב מוצרים שבהם משתמשים מיליוני אנשים מדי יום." לפי הגדרה זו, "מעצבים תעשייתיים מתמקדים לא רק בנראות המוצר, אלא גם בשאלה כיצד הוא עובד ומיוצר, ובסופו של דבר בערכו ובחוויה שהוא מספק למשתמשים בו." וכשכך הוא עוסק ב:

  1. שלב הרעיון והחשיבה על המוצר הסופי.
  2. הבנת הצורך יחד עם מעוף ויצירתיות בחשיבה.
  3. תכנון ופיתוח המוצר.
  4. סוגי החומרים ואפיוניהם, שיטות להרכבת חלקים, סוג המיכון שישמש בייצור.
  5. הפונקציונליות של המוצר הסופי כולל נוחות ופשטות בשימוש.
  6. האסתטיקה של המוצר הסופי.
  7. תמחור המוצר לצרכן הסופי.

התפתחות תחום העיצוב התעשייתי

בעבר, בימים שלפני המהפכה התעשייתית והתפתחותם של מפעלים ושיטות לייצור המוני, מוצרים יוצרו בעבודת יד, בידיהם של אומנים ובעלי מלאכה שהמתמחו כל אחד בתחומו. באותם ימים היה כל בעל מלאכה מעצב המוצר שאותו ייצר. מטבע הדברים תהליך הייצור היה אטי וכרוך במחשבה רבה ובעבודה קשה, ומכאן נגזרו גם המחירים הגבוהים של המוצרים. תהליך התיעוש שהחל במאה ה-19 ולא פסק מאז הביא לשכלול שיטות הייצור, אפשר ייצור בכמויות גדולות ומתוך כך הביא גם להוזלת עלויות המוצרים. בה בעת, להבדיל מהתקופה שבה המעצב-האומן היה גם היצרן, נוצר מצב חדש שהצריך תהליכי תכנון הנדסי ועיצובי נפרדים על מנת להתאים את הייצור לקו הייצור ולאפשר ייצור המוני. כלומר, במקביל להפרדת תהליך הייצור למקטעי ייצור, הופרדו תהליכי פיתוח המוצר מהאזור שבו הוא מיוצר, או מ"רצפת הייצור." כך התפתח תחום ידע חדש: "העיצוב תעשייתי", ומקצוע חדש, "המעצב התעשייתי". יצרנים החלו להיעזר בשירותיהם של מעצבים תעשייתיים, העוסקים בתכנון המוצרים מתוך מחשבה על מגוון האספקטים הכרוכים הן בתהליך הייצור והן בתוצר הסופי.

עיצוב תעשייתי product design

חשיבות תפקידו של מעצב תעשייתי בתהליך

למעצב תעשייתי חשיבות מכרעת בתכנון המוצר, הן מבחינת תהליך ייצורו והן מבחינת התוצר הסופי. עיצובו של מוצר המיועד לייצור המוני מצריך מעוף ויצירתיות, לצד יכולת חשיבה אנליטית ופרקטית. על המעצב להביא בחשבון משתנים רבים הנוגעים, מחד, לאופן הייצור (כגון סוגי החומרים ואפיוניהם, שיטות להרכבת חלקים, סוג המיכון שישמש בייצור וכד'), ומאידך למוצר הסופי, הן מבחינת הפונקציונליות שלו, יעילותו ונוחותו לשימוש, הן מבחינת האסתטיקה שלו. נוסף על אלה, על המעצב להתחשב גם בעלויות הייצור: בעולם תעשייתי שבו התחרות על כל מוצר גדולה כל כך, לעתים היתרון היחיד של מוצר אחד על פני מקבילו הוא השקעה בעיצוב תעשייתי המאפשר הוזלה של מחיר, הפקת תועלת רבה יותר מהמוצר, או אפילו עיצוב אסתטי ייחודי המהווה מוקד משיכה ללקוחות.

עיצוב תעשייתי - התהליך

מעצב תעשייתי משתמש בשיטות רבות ומגוונות בתהליך העיצוב. עיצובו של מוצר חדש עשוי לנבוע מצורך כלשהו שלא מסופק על ידי מוצרים הקיימים בשוק, או ממוטיבציה לעצב ולייצר מוצר מתחרה למוצר קיים. התהליך כרוך לרוב בחקר שוק, בחינת מוצרים מתחרים וקיום תהליכי חשיבה קבוצתיים תוך התייעצות עם אנשי מקצוע שונים המעורבים בתהליך (מהנדסי מוצרים, אנשי ייצור, אנשי שיווק ואף לקוחות פוטנציאליים). בהמשך נבנים מודלים ואב-טיפוס של המוצר ונערכים ניסויים כדי לבדוק אם המוצר עונה על הצורך שלשמו עוצב, על פי רוב תוך שימוש בתוכנות הדמיה תלת ממדית ובתכנון בעזרת מחשב. המאפיינים שהמעצב כולל בתכנון המוצר מונים, בין היתר, את צורתו הכללית והיחס בין מרכיביו השונים, צבע ומרקם והיבטים ארגונומיים, כמו גם היבטים הנוגעים בתהליך הייצור, בחומרים המרכיבים את המוצר ובאופן הצגתו בנקודת המכירה. מאפיינים נוספים המשפיעים על העיצוב הם, למשל, היבטים של הנדסת המוצר והממשק של המשתמש בו.
לסיכום, העיצוב התעשייתי הוא בעל חשיבות רבה בתהליכי הייצור ההמוניים של ימינו. הוא כרוך בתהליך מורכב של חשיבה רעיונית, יצירתיות וחדשנות, ומצריך מחקר, אפיון צורני, תכנון ופיתוח גם בכל הנוגע לשלבי הייצור של המוצר וגם על מנת לענות על צורכי הלקוחות הפוטנציאליים. תוך כדי כך מאפשר תהליך העיצוב להשביח את האסתקטיקה של המוצרים, כמו גם את יעילותם.

אירית פרג'ון רולדאו
מרעיון למוצר - סטודיו לעיצוב מוצר

אני מזמינה אותך לקבוע פגישה ללא התחייבות, ויחד נהפוך את הרעיון היצירתי שלך למוצר אסתטי, בולט, מעל המתחרים ובמחיר תחרותי.
מרעיון למוצר (1995)
מרעיון למוצר (1995)

עיצוב חכם ונכון למוצר מהווה גורם משמעותי להצלחת המוצר. מוצר מעוצב נכון יהיה ברור למשתמש כבר מהמפגש הראשון. הפעלת המוצר תהיה אנטואיטיבית, חווית המשתמש תהיה משמעותית, תותיר אחריה חותם וחשק לעוד.

רשימת המשקיעים והאנג'לים בישראל

מרעיון למוצר, משרד לפיתוח עיצוב מוצרים, מציג עבורכם, יזמים,את רשימת המשקיעים והאנג'לים בישראל
משקיעים היום לא שמים כסף על רעיון .
הם רוצים לראות מוצר עובד, מצגת מגובשת עם תוכנית עסקית.
ממליצה לכל מי שפונה למשקיע שיגיע מגובש עם רעיון מתוכנן, מעוצב ובנוי.

להמשך קריאה »

פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר

רעיונות רבים וטובים בתחום ההנדסה ופיתוח מוצרים לא יצאו לפועל, לא מכיוון שאינם טובים, אלא משום שבדרך- בתהליך הפיתוח הם נפלו מסיבה כזו או אחרת: חלקם משום שלא היה מספיק תקציב לפיתוח המוצר, חלקם מתוך חוסר ידע.

להמשך קריאה »

לשיחת ייעוץ חינם צרו קשר

דילוג לתוכן