סטודיו לעיצוב מוצר תעשייתי מרעיון למוצר
סטודיו לעיצוב תעשייתי (1995)
סטודיו לעיצוב מוצר תעשייתי מרעיון למוצר
סטודיו לעיצוב תעשייתי (1995)

דגשים לבניית אב טיפוס

לחצו לתוכן המאמר

שתפו

חברה לעיצוב מוצרים והנדסה עיצוב תעשייתי והנדסת אנוש. בניית אבי טיפוס בהדפסה תלת ממדית

דגשים לבניית אב טיפוס ומהם השלבים בפיתוח מוצר?

אספנו עבורך את עיקרי דגשים לבניית אב טיפוס עובד. אשר יסייעו לך להבין את התהליך ולקבל את המידע הראשוני שכדאי ללמוד ולבצע בתהליך.

ראשיתו של כל מוצר בתהליך שנקרא "פיתוח מוצר", ובמסגרתו נבנה אב טיפוס – מודל פיזי. אב טיפוס המדמה את המוצר האמיתי ומאפשר לבחון את עמידתו בקריטריונים הנדרשים עוד בטרם הייצור והשיווק ההמוני שלו. תהליך הפיתוח עצמו מורכב מכמה שלבים ומעורבים בו אנשי מקצוע שונים.

כל חברה או סטודיו לעיצוב מוצר מגבשים את תהליך הפיתוח באופן שמתאים להם. אבני הדרך העיקריות של התהליך זהות תמיד, וכוללות חמישה שלבים הכרחיים:

  • אפיון המוצר
  • עיצוב המוצר
  • תכנון הנדסי
  • בניית אב טיפוס
  • הכנת תיק מוצר הכולל הוראות לייצור.

שלבים אלה לא בהכרח מתרחשים בסדר קבוע או אפילו בזה אחר זה – לעתים קרובות הם חופפים זה את זה ואף משפיעים זה על זה. לכן, חשוב מאוד לערב את כל אנשי הצוות בתהליך, שכן לכל אחד מהם נקודת מבט משלו, וכל אחד מהם עשוי לתרום ולהדגיש פן מסוים הקשור בפיתוח המוצר.

שיתוף הפעולה הזה עשוי להיות בעל השלכות מכריעות על ההחלטות המתקבלות בתהליך הפיתוח. כך, למשל, תכנית של מהנדס עשויה להתאים לדרישות מסוימות, שאינן בהכרח מתאימות לדרישות הנדסת האנוש הנקבעות על ידי מעצב המוצר / המעצב התעשייתי.

1. אפיון מוצר

השלב הראשון בפיתוח אב טיפוס למוצר הוא שלב אפיון המוצר: מעצב המוצר וצוות הפיתוח נפגשים עם הלקוח או עם נציגיו (לרוב אנשי שיווק ופיתוח), וכל אחד מהם תורם את מירב האינפורמציה הנחוצה לצורך אפיון המוצר:

  • מהו קהל היעד של המוצר?
  • מי הם היצרנים המתחרים על קהל זה?
  • אילו פיתוחי אלקטרוניקה ותוכנה יידרשו בתהליך העיצוב והייצור, וכן הלאה.

בשלב זה מעורבים גם מומחים חיצוניים המשלימים את הידע הנדרש בתחומים נוספים. כגון מידע בנוגע לחומרי גלם, ידע בנושא רישום פטנטים (על מנת לוודא שמוצר דומה אינו רשום כפטנט ולהימנע מפגיעה בקניין רוחני), עריכת סקרי שוק מקצועיים ועוד.

מהלך חשוב בשלב זה הוא פגישת צוות הפיתוח עם הלקוח לישיבת "סיעור מוחות" וחשיבה משותפת. ישיבה זו שבה גם מובהר לכל אחד מאנשי הצוות מה תפקידו ותחום אחריותו בפרויקט. בתום שלב זה מקבל הלקוח מידע על שלבי התהליך הצפוי ועל המוצר שעומד להתקבל בסיומו.

2. עיצוב מוצר

לאחר אפיון המוצר מתקדמים לעיצוב מוצר או עיצוב תעשייתי. בשלב זה מעורבים הסטודיו לעיצוב תעשייתי או מחלקת העיצוב התעשייתי, ובו מוגדרים תצורת המוצר, החומרים שמהם יורכב, גימור פני השטח (הטקסטורות), צבע ועוד, ומוגדרת נוחות השימוש בו במונחים גאומטריים ופרופורציוניים. בשלב הזה גם מעוצב ממשק משתמש, שנותן משוב ברור לשימוש נכון במוצר: כלל יסוד בעיצוב תעשייתי הוא לעצב מוצר אינטואיטיבי לשימוש, המאפשר זיהוי של טעויות בשימוש ואף מנחה כיצד לתקנן. עבודת העיצוב מוגשת לרוב בהדמיות ממוחשבות,לרוב בתוכנות עיצוב תלת מימדיות.

3. תכנון הנדסי / תכנון מכני

במקביל לשלב עיצוב המוצר מתרחש שלב נוסף והכרחי בתהליך הפיתוח, והוא התכנון ההנדסי של המוצר. שני התהליכים תלויים זה בזה ומשפיעים זה על זה. ומכאן החשיבות שיש לשיתוף הפעולה המלא בין מעצב המוצר לבין המתכנן המכני משלב פיתוח קונספט הראשוני ועד סופו של הפרויקט כולו. בתהליך התכנון ההנדסי מתורגמת התצורה לחלקים המותאמים לייצור סדרתי שנקבע מראש. מתכנן מכני מחזק את הגאומטריה, מסיר חומרי גלם מיותרים ועורך אנליזה של החומר (כוח, זרימה ועוד). כל זאת כדי שהמוצר יעמוד בדרישות המכניות ובהתוויות של מנת חומר אופטימלית. ההשקעה בתכן מונעת תכנון של חלקים מיותרים או עודף בחומר גלם. דבר המאפשר התאמה של המוצר לתהליך ייצור, להרכבה פשוטה ולשינוע במינימום נפח.

4. בניית אב טיפוס / מודל פיסי - Prototype

בשלב זה מיוצר מוצר דמה, לרוב בהדפסה תלת ממדית או בעיבוד שבבי. האב טיפוס כמעט זהה למוצר האמיתי, וייצורו מאפשר ללקוח להחזיק את המוצר בידיו, לבחון אותו באופן ענייני ולתת למתכננים, למעצבים וליצרן משוב כללי לגביו. לרוב לאחר בניית אב טיפוס הראשון נדרשים עדכונים. למשל התכן ההנדסי ושל עיצוב המוצר ובניית אב טיפוס נוסף, אחד או יותר, בהתאם למורכבות הפרויקט.

דגשים לבניית אב טיפוס

5. תיק מוצר

השלב האחרון ברשימת דגשים לבניית אב טיפוס הוא הפקת תיק מוצר. אוסף קבצים המופקים מן התכן סופי וכוללים הנחיות מדויקות לייצור של כל חלקי המוצר. תיק מוצר כולל הוראות המפרטות את כל המידע הדרוש בנוגע לתהליך הייצור:

  • חומרי גלם
  • טולרנסים לייצור טכנולוגיית ייצור
  • ועוד…

כל זאת בשפה מקצועית המוכרת ליצרנים בעולם. תיק המוצר מועבר ליצרנים על מנת לקבל הצעות מחיר לייצור, וההשוואה ביניהם מסייעת בקבלת ההחלטה מי מהם ייבחר לייצר את המוצר החדש, שבהמשך יגיע לשוק כמוצר סופי ומוגמר.

אירית פרג'ון רולדאו
מרעיון למוצר - סטודיו לעיצוב מוצר

אני מזמינה אותך לקבוע פגישה ללא התחייבות, ויחד נהפוך את הרעיון היצירתי שלך למוצר אסתטי, בולט, מעל המתחרים ובמחיר תחרותי.
מרעיון למוצר (1995)
מרעיון למוצר (1995)

עיצוב חכם ונכון למוצר מהווה גורם משמעותי להצלחת המוצר. מוצר מעוצב נכון יהיה ברור למשתמש כבר מהמפגש הראשון. הפעלת המוצר תהיה אנטואיטיבית, חווית המשתמש תהיה משמעותית, תותיר אחריה חותם וחשק לעוד.

כתבו עלינו ב-TheMarker

מהמוצר הראשון שפיתחה, במשרד מאולתר בפארק התעשייה תפן שבצפון, ועד היום כשהיא מנהלת חברה עם שתי שלוחות בצפון ובמרכז, אירית פרג'ון רולדאו לא נחה לרגע. לפני 25 שנה הקימה את "מרעיון למוצר" ועם השנים הפכה אותה לשם דבר בתחום.

להמשך קריאה »

פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר

רעיונות רבים וטובים בתחום ההנדסה ופיתוח מוצרים לא יצאו לפועל, לא מכיוון שאינם טובים, אלא משום שבדרך- בתהליך הפיתוח הם נפלו מסיבה כזו או אחרת: חלקם משום שלא היה מספיק תקציב לפיתוח המוצר, חלקם מתוך חוסר ידע.

להמשך קריאה »

לשיחת ייעוץ חינם צרו קשר

דילוג לתוכן